Saturday, 26 May 2012

The On-Going Scam Continues

Untuk lebih memahami kedudukan amalan head-hunting yang dianggap negatif di dalam amalan MLM, seseorang perlu memahami terlebih dahulu hakikat MLM yang sebenar.  

Multi-level Marketing, sebagaimana yang sepatutnya difahami daripada namanya, adalah amalan pemasaran (marketing) sesuatu produk atau rangkaian produk-produk atau perkhidmatan atau kedua-duanya yang memberi ganjaran komisen kepada pengedar yang berjaya memasarkan produk/perkhidmatan syarikat MLM berkenaan bukan sahaja di atas jumlah yang berjaya dipasarkan secara peribadi, malah juga, melalui dan dibatasi oleh formula pengiraan yang ditawarkan di dalam pelan ganjaran, di atas jualan yang berjaya dihasilkan oleh rangkaian pengedar-pengedar di dalam kumpulannya



Ringkasnya, perbezaan antara Multi-level Marketing dan marketing biasa adalah sifat "Multi-level" yang membenarkan seseorang meraih keuntungan daripada produk/perkhidmatan yang berjaya dipasarkan oleh pengedar-pengedar di dalam rangkaiannya juga, sedangkan di dalam konsep pemasaran biasa atau dikenali juga sebagai SLM (Single-level marketing) keuntungan yang diraih oleh seseorang "marketer" cuma lah komisen di atas jualan peribadinya sahaja.


Malangnya, ciri "Multi-level" yang memberikan kelebihan melalui "leveraging" terutamanya dari segi masa dan tenaga ini juga membuka suatu ruang untuk dimanipulasi menjadi suatu bentuk "money game", biasanya dikenali sebagai "pyramidal money game" di mana peserta-peserta mencari wang dan keuntungan melalui proses "recruitting" atau "headhunting". 

Proses ini sangat fundamental di dalam "pyramidal money game" (di Malaysia biasanya amalan ini dirujuk sebagai Skim Cepat Kaya, walaupun realiti bagi kebanyakan peserta adalah cepat miskin, yang kaya cuma penganjur skim dan segelintir "peserta awal"). 





Kenapa? 
Kerana itulah cara para peserta mendapatkan wang dan keuntungan iaitu dengan mengambil sebahagian dari wang penyertaan yang dibayar oleh peserta baru. Tiada perniagaan, tiada produk, tiada perkhidmatan, cuma permainan wang yang pasti runtuh apabila bilangan kemasukan ahli baru tidak lagi mampu menampung bayaran yang dijanjikan kepada peserta-peserta sedia ada. Ini adalah money game yang dijalankan secara "naked", tanpa berselindung (dalam sejarah Malaysia, Skim Pak Man Telo adalah salah satu contoh "naked money game" yang pernah popular sekitar tahun 80an dahulu).


Untuk mengelakkan penipuan skim sebegini dari dapat dikesan dengan mudah, pelbagai label digunakan oleh penganjur skim untuk menutup operasi ini daripada diketahui oleh bakal-bakal mangsa dan juga oleh penguatkuasa undang-undang. 

Antara label atau topeng yang paling popular adalah MLM (walaupun ada di sana topeng-topeng lain seperti internet investment, pelaburan forex, pelaburan emas, ternakan lembu, kambing, ikan keli, skim menderma, skim tolong menolong, wang pos, oil and gas, high yield investment dan lain-lain).  




Kenapa label MLM popular digunakan untuk menjalankan money game?  

Kerana seperti money game, MLM juga ada melibatkan proses 'recruitting', menaja atau membawa masuk ahli-ahli baru. 
Apa yang malang, ramai ahli masyarakat termasuk yang bergiat aktif di dalam MLM nampaknya tidak atau kurang faham tentang perbezaan "recruitting" di dalam MLM dengan "head-hunting" di dalam money game.
  
Berbeza dengan "head-hunting" di dalam "money game" yang menjadi sebab dan cara untuk seseorang peserta mendapat keuntungan, "recruitting" di dalam MLM pada asasnya tidak membawa sebarang keuntungan sebenar kerana keuntungan cuma boleh berlaku apabila berlaku penjualan produk. 

Yang ada pada masa "recruitting" berlaku adalah "potensi" mendapatkan keuntungan, belum lagi keuntungan sebenar. "Recruitting" di dalam MLM boleh dianggap membawa keuntungan sebenar apabila ia mewakili aktiviti menggerakkan produk kepada pengguna-pengguna baru atau mewakili aktiviti mendapatkan pengedar-pengedar baru bagi menggerakkan produk kepada pengguna-pengguna akhir melalui aktiviti-aktiviti perniagaan. 

Oleh kerana itu, syarikat-syarikat MLM tradisional tidak membayar sebarang komisen untuk "signing up" ahli baru. Komisen cuma mula dibayar apabila ahli baru tersebut membeli produk. Syarikat-syarikat MLM yang baru biasanya cuba memintas langkah ini dengan mem"pakej"kan terus produk untuk dibeli oleh ahli yang baru direkrut. 

Amalan menawarkan pakej produk ini walaupun pada asalnya merupakan suatu strategi perniagaan yang boleh diterima, namun sekiranya telah bermutasi sebagai suatu gabungan amalan "head-hunting" dan "front-loading" atau "inventory loading" bakal merubah sesuatu perniagaan MLM menjadi "money game".


Ini yang perlu dielakkan melalui penawaran pelan ganjaran yang dapat menggalakkan sikap yang betul di kalangan pengedar, bukan pelan ganjaran yang terlebih menekankan kepada "recruitting" semata-mata. 
Pelan ganjaran sahaja tidak memadai. Produk yang mempunyai permintaan sebenar yang tinggi di kalangan pengguna juga membantu mengelakkan sesuatu perniagaan MLM disalahguna menjadi "pyramidal money game"

Selain dari faktor pelan ganjaran yang di"design" untuk "reward the correct behaviour", antara yang paling penting adalah sikap para pengedar sendiri, terutamanya yang telah mencapai tahap "leaders" di dalam mempromosikan perniagaan. Sekiranya para pengedar, terutamanya "leaders" mampu menseimbangkan antara aktiviti "recruitting" dan pergerakan produk kepada pengguna akhir sebenar (genuine endusers), perniagaan MLM mampu kekal sebagai 'a viable and legitimate business practice'

Sekiranya aktiviti "recruitting" is "over promoted" sampai menganak tirikan "excitement" tentang keistimewaan dan kegunaan produk serta meminggirkan pergerakan produk kepada pengguna akhir sebenar, maka aktiviti "recrutting" yang berlaku sebenarnya adalah "head-hunting" di dalam sebuah permainan wang yang mengelirukan peserta dengan bertopengkan penjualan pakej produk permulaan (entry product package). 


Kenapa aktiviti ini dikatakan mengelirukan (nampaknya lebih tepat dikatakan menipu) peserta? 
Kerana sebagaimana yang ditekankan oleh ramai para pengkritik MLM, skim sebegini sebenarnya berdepan dengan "mathematical impossibilities" kerana ia menjual mimpi kepada para peserta untuk menjadi kaya raya melalui aktiviti menrekrut peserta baru, bukan melalui perniagaan atau penjualan produk. 

Mimpi ini adalah palsu untuk majoriti peserta dan cuma benar kepada segelintir peserta yang berjaya memastikan kemasukan ramai ahli baru ke dalam rangkaiannya bagi menampung pendapatan lumayan yang dijanjikan di dalam skim tersebut. 

Itupun, ia merupakan kekayaan yang sementara kerana skim sebegini bakal runtuh sebaik sahaja bilangan kemasukan peserta baru tidak cukup atau tidak cukup praktikal bagi menampung bayaran yang dijanjikan kepada para peserta sedia ada. Ketidakcukupan ini pasti berlaku kerana kekayaan didasarkan kepada kemasukan ahli baru semata-mata. 

Cukuplah kalau kita ambil perkembangan 4 x 4, iaitu setiap peserta cuma perlu mencari empat peserta baru dan memastikan duplikasi berlaku iaitu setiap dari empat peserta baru tadi juga melakukan aktiviti yang sama, iaitu mencari empat peserta baru. Lakukan penggandaan itu sebanyak 12 kali, bermakna untuk sistem ini "viable" secara relatif berpanjangan, seseorang peserta perlu mempunyai 67,108,864 peserta di dalam rangkaiannya! 

Mungkin angka-angka ini agak kurang jelas, biar kita spell out the numbers: apabila duplikasi seorang peserta berlaku secara perfect sebanyak duabelas kali duplikasi menurut strategi seorang peserta cari empat peserta, maka peserta tersebut memerlukan ENAM PULOH TUJUH JUTA, SERATUS LAPAN RIBU DAN LAPAN RATUS ENAM PULOH EMPAT orang peserta di dalam rangkaiannya. Secara lebih ringkas dan tidak begitu terpeinci, jumlah peserta di dalam rangkaian SEORANG peserta tadi setelah perfect duplication berlaku adalah sekitar 67.1 juta orang




Sekiranya skim ini dijalankan di Malaysia, bermakna peserta tadi memerlukan lebih dari dua kali ganda jumlah KESELURUHAN penduduk Malaysia! Ya, mungkin didebatkan oleh sesetengah orang bahawa a perfect duplication sebegini tidak akan berlaku dan oleh itu tidak akan berlaku jumlah bilangan peserta yang begitu ramai, impossibly too many. 

Namun hakikatnya kekal bahawa skim yang mempromosikan kekayaan dan keuntungan melalui kemasukan ahli baru semata-mata tanpa menekankan pemasaran dan penjualan produk berkualiti sebenarnya adalah suatu penipuan kerana majoriti peserta akan mendapati bahawa kekayaan yang dijanjikan adalah milik penganjur skim dan segelintir peserta sahaja sedangkan majoriti cuma menjadi penyumbang dana atau alat ke arah itu. 

It is a clearly flawed concept dan memang berdepan dengan mathematical impossibility yang diterangkan di atas.

No comments:

Post a Comment